روستای اندریان
روستای اندریان
شناساندن زادگاهم و نظراتم

 

آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استانهای شمالغرب کشور ایران در همسایگی سه استان اردبیل از سمت شرق، آذربایجان غربی از سمت غرب و زنجان از سمت جنوب قرار دارد و از شمال با جمهوری خود مختار نخجوان،ارمنستان و جمهوری آذربایجان هم مرز است.

نام آذربایجان در منابع تاریخی متعددی به چشم می خورد به نحوی که آذربایجان در فارسی میانه آتور پاتکان، در آثار کهن فارسی آذربادگان یا آذربایگان، در فارسی کنونی آذربایجان، در یونانی بیزانس آذربیگانون، در ارمنی آتراپاتاکان، در سریانی آذربایغان و در عربی آذربیجان نامیده شده است. تاریخ باستانی آذربایجان با تاریخ قوم ماد در آمیخته است چرا که قوم ماد پس از مهاجرت به ایران آرام آرام قسمت های غربی ایران از جمله آذربایجان را تصرف کرد.

این استان اکنون دارای ۲۰ شهرستان به نامهای آذرشهر، اسکو، میانه، بستان آباد، بناب، ملکان، مراغه، عجب شیر، شبستر، جلفا، مرند، ورزقان  چاراویماق، هشترود، کلیبر، اهر، هریس، خداآفرین، سراب و تبریز است.

زبان آذربایجان

زبان مردم این خطه از کشورمان ترکی آذربایجانی است و از زبان آذری به عنوان زبان اصلی مردم این دیار نشانه های زیادی در دست نمانده است اما همین قدر که بقایای این زبان را باید در گویش های تاتی در خلخال اردبیل و هرزنی در مرند آذربایجان شرقی جستجو کرد.

آب و هوای آذربایجان

این استان دارای آب و هوای کوهستانی است و زمستانهای سرد و تابستانهای معتدلی را داراست از این رو موج مسافران تابستانی این استان بیش از موج مسافران بهاری است اما بهار آذربایجان به دلیل جاذبه های ویژه اش نیز باعث می شود تا این استان همه ساله شاهد حضور خیل عظیمی از هموطنان در ایام نوروز باشد.
 
کوه سهند سمبل دیار آذربایجان است و شعر شاعران در مورد این کوه نظم آفرینی ها کرده اند البته باید به این سمبلها، جنگلهای ارسباران را نیز افزود که با زیبایی چشمگیر خود در شهرستان کلیبر خفته و با مناظر بی بدیل خود پس از جنگلهای آمازون فشرده ترین بافت گیاهی را در جهان به خود اختصاص داده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:, توسط امیر حدادان |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.